Začínáme se stolováním

V různých zemích světa existují odlišné normy stolování. Od společenské normy se pak odvíjí vzorek chování jednotlivců. Každá rodina má své detailnější zvyky a rituály při stolování. Jsou třeba rodiny, kde se běžně konzumuje jídlo na pohovce při sledování televize. Jsou rodiny, ve kterých se stoluje u prostřeného stolu a společně. Poslední trendy moderního bydlení zavedly styl propojené kuchyně, jídelní části a obývacího pokoje. V takovém prostoru je stolování snáze řešitelné a pohodlné. Důležité samozřejmě je, jak to komu vyhovuje a chutná. Nemělo by se ale zapomínat na skutečnost, že cokoliv děláme, je vzorem pro naše děti.

První příkrmy | Foto: Shutterstock
První příkrmy | Foto: Shutterstock

Kdy začít u dětí s výchovou správného stolování

Opět zde funguje praxe odlišná dle názoru jednotlivých rodičů. Již při krmení malého miminka je vhodné věnovat se pouze dané činnosti a nerozptylovat ho při tom jinými vjemy. Obecně je možné začít s výchovou správného stolování v batolecím věku. Po prvním roce života je dítě motoricky natolik vyzrálé, že je schopno držet lžíci a snažit se ji samo použít. V tomto věku dokáže rozkousávat sousta. Některá batolata dokonce prosazují to, že se budou krmit sama. Nečekejme samozřejmě dokonalou etiketu stolování. Batole nabírá pokrm opakovanými pokusy a stejně tak se trefuje do úst. Pokrm pak lze nalézt na všem možném kolem a většina batolat následně může jít do sprchy. Už v tomto věku ale můžeme naučit, jak má dítě držet lžíci a k čemu slouží. Každé dítě má vrozené předpoklady samostatnosti ve stravování, ale výchovný a sociální prvek má nezastupitelné místo. Ve dvaceti čtyřech měsících života umí dítě jíst nejen lžící, ale i vidličkou. Polyká a rozkousává stravu smíšené konzistence a mělo by to dělat se zavřenými ústy.



Praktické rady

Většina rodičů používá pro dítě speciální dětské jídelní židle, což je vhodné pro usazení dítěte u jídelního stolu. Tyto dětské jídelní sedačky zabezpečují pro malé dítě potřebný komfort i bezpečí. Stejně tak je v prodeji dostatečný výběr dětského nádobí, které může být nerozbitné, designově poutavé, tvarově přizpůsobené malým dětským ručkám a lze toto nádobí třeba přísavkou připevnit ke stolu. Opět zde platí rada, že je dobré vybírat certifikované výrobky. V prodejnách je k dispozici široká škála zboží, o kterém se našim babičkám ani nesnilo. Při prvních pokusech samostatného krmení u batolat je lepší hlubší lžička, kterou se potrava lépe nabere a ihned nevypadne zpět do talíře či kamkoliv do okolí. Držadlo lžičky pro tyto pokusy je praktičtější krátké a spíše objemnější. Dospělý dozor by měl sedět proti dítěti, protože ho tak může lépe kontrolovat.

Pokud jsme ve fázi prvních možností samostatného krmení a chceme dítěti jeho ruku vést, pak je samozřejmě nutné sedět z boku. Při jídle by se dítě nemělo rozptylovat například televizí, hračkami, a podobně. Všichni ale víme, že realita bývá často odlišná. Některé děti se nenajedí bez oblíbené hračky či nějakého rodinného rituálu. V podstatě je to vnitřní rodinná záležitost, jaká forma krmení je vyhovující.

Mnoho rodičů považuje za úspěch, když do svého dítka dostanou potravu za jakoukoliv cenu či za jakýchkoliv podmínek. Základní pravidla by se však měla od počátku dodržovat, jako třeba nenechat dítko patlat se ve stravě rukama. Důležitá je určitě vhodnost výběru stravy úměrně věku dítěte. Konzistence potravy by měla odpovídat množství dětských zoubků. V prodeji je široký sortiment již hotové dětské stravy, což je velmi pohodlná alternativa, ale tato strava by neměla být každodenní normou. Možnost čerstvě připraveného jídla z kvalitních surovin by měla být preferována.

Existují knižní kuchařky, kde jsou doporučené úpravy a tipy stravy pro určitý dětský věk. Nelze zapomínat také na hygienu a je dobré batole učit mytí rukou před jídlem. Každopádně počátky stolování s batoletem vyžadují dostatek trpělivosti a každý dospělý by si měl uvědomit, že jeho návyky dítě od počátku vstřebává. Veselejší situace nastávají v rodinách s dvojčaty či dokonce vícerčaty. Batolata je pak lepší při jídle umístit ze vzájemného dosahu (ideálně posadit je proti sobě), protože většina jídla by mohla skončit mimo dětský žaludek a lžíce by mohly být použity třeba ke vzájemnému otloukání.

Příprava na stolování v kolektivu

Čas letí, dítě roste a přijde čas, kdy nastoupí do kolektivu mateřské školky. V této době by již mělo být samostatné ve stravování. Mělo by mít návyk správného sezení u stolu a mělo by umět používat příbor. Ve školce se ukáže, jaké způsoby si přineslo z rodiny a jaké má rodina společenské návyky. Pokud je dítě zvyklé jíst například ve vaně, což bylo nedávno k vidění na televizní obrazovce, těžko mu bude takový návyk ve školce umožněn. Paní učitelky z mateřských školek mají dostatek zážitků z toho, jaké zlozvyky si některé děti z rodiny přinášejí.

Je mnoho dětí, které celkově jedí málo a je problém do nich stravu dostat, nebo mají problém s určitými druhy pokrmů (někdo nejí maso, někdo zeleninu, apod.). Je dobré od malinka podávat dítěti stravu všestrannou, a pokud mu nechutná cokoliv zdravého, lze zkusit malou lstí takovou úpravu dané stravy, kterou je dítě schopno konzumovat. Co se týká pitného režimu, s tím většina dětí nemá problém a pijí rády a často a bez nutnosti výuky.



Slovo na závěr

Příjem potravy je základní lidskou potřebou. Všechno, co své děti od raného dětství naučíme, je bude provázet celý jejich život. K základní společenské výchově určitě patří slušné stolování. V současnosti jsou dokonce nabídky dětských kurzů společenského stolování. Tam mají děti možnost seznámit se s etiketou u stolu na vyšší úrovni. Základní pravidla, jak se slušně chovat u stolu dokáže většina rodičů dětem předat sama.